Įvestis ir išvestis programavime paprastai naudojama kuriant konsolines programas. Įvesti ir išvesti galima kelis tipus: natūraliuosius, realiuosius skaičius, simbolius, tekstą. Programavimo kalbose C ir C++ tokie sakiniai yra aprašomi kiek skirtingai.
Ši pamoka yra iliustruota elementariu pavyzdžiu. Pavyzdinėje programoje apžvelgiami kelių tipų kintamieji.
C kodas:
#include <stdio.h>
int main()
{
int a;
float b;
char c[1], d[10];
printf("Iveskite naturaluji skaiciu:");
scanf("%d", &a);
printf("Iveskite realuji skaiciu:");
scanf("%f", &b);
printf("Iveskite kelis simbolius:");
scanf("%s", d);
printf("a+b %f", a+b);
printf("%s\n", d);
return 0;
}
C tekstas ekrane yra išvedamas per funkciją printf(). Skliausteliuose yra rašoma tai, ką norimą išspausdinti ekrane. Jei tai atskiras tekstas, neaprašytas kintamuoju, tai jį įvedame skliausteliuose: 7, 9, 11 eilutės. Jeigu norima išvesti kintamojo reikšmę, ar veiksmo tarp jų reikšmę, reikia aprašyti ir kintamojo tipą: 13-14 eilutės. Prieš kintamojo tipą rašomas procento ženklas.
Patys kintamieji turėtų būti deklaruoti jau main() funkcijos pradžioje. Kintamojo tipas aprašomas prieš kintamąjį - 4-6 eil.:
- int - natūralieji skaičiai
- float - realieji skaičiai
- char - simbolis. Jeigu prie kintamojo pavadinimo laužtiniuose skliausteliuose rašomas skaičius, tai tas skaičius parodo, kiek simbolių sudaro eilutę.
Pagrindiniai kintamųjų tipai aprašant juos funkcijose printf() ir scanf():
- d - natūralieji skaičiai,
- f - realieji skaičiai,
- c - vienas simbolis
- s - tekstas, simbolių eilutė
Nuskaitymui iš klaviatūros naudojama scanf() funkcija. Nuskaitydami pirmiausia kabutėse aprašome kintamųjų tipus, kurios įvedame; po kablelio rašome kintamųjų pavadinimus. Tipai aprašomi kaip ir printf() atveju, o prieš kintamuosius rašomas ženklas &, išskyrus, kai kintamasis yra eilutės tipo (tekstas, simbolių eilutė).
C++ kodas:
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int a;
float b;
char c;
char d[10];
cout << "Įveskite natūralųjį skaičių a:";
cin >> a;
cout << "Įveskite realųjį skaičių b:";
cin >> b;
cout << "Įveskite simbolį:";
cin >> c;
cout << "Įveskite kelis simbolius:";
cin >> d;
cout << "a+b=" << a+b << endl;
cout << c << " ir " << d << endl;
return 0;
}
C++ išvestis aprašoma funkcija cout <<. Kintamieji arba tekstas (tekstas rašomas kabutėse) rašomi už funkcijos. Kintamųjų tipo apibrėžti nereikia. Kaip ir C, galima išvesti veiksmo tarp kintamųjų rezultatą.
Įvestis aprašoma funkcija cin >>. Kintamųjų apibrėžti taip pat nereikia.
Tiek C, tiek C++ dažnai prireikia perkelti žymeklį žemyn, pvz. sudarant sąrašą pirkinių. Abiejuose sintaksėse tam galima naudoti simbolius \n, 14 eil. (C). Kaip ir tekstas, jis rašomas kabutėse, cout >> arba printf() funkcijose. C++ perkelti žymeklį taip pat galima funkcijoje cout prirašant endl, 17-18 eil.
Programos vykdymo pavyzdys:

|